‘CROSSPOP’ HET NIEUWE ALBUM VAN HIND (TUSSEN GELD EN EINDRESULTAAT)

by / zondag, 22 augustus 2010 / Published in Engelstalig-Pop, Nieuws

Hoe kun je tegenwoordig als artiest nog een album uitbrengen dat ‘op gevoel’ is gemaakt? Vaak moet je als artiest immers concessies doen door de commerciële belangen van je platenmaatschappij? Zangeres Hind wist de financiering van haar nieuwe album in recordtempo zelf voor elkaar te krijgen door met Sellaband in zee te gaan. Ze geeft daarbij eerlijk toe dat haar bekendheid, mede door de deelname aan Idols in 2003 en een interview over haar plannen bij Pauw en Witteman dit proces aanzienlijk heeft versneld. Minder bekende bands of artiesten doen er soms 1 ½  jaar over om het hun ‘funding target’ via Sellaband bij elkaar te krijgen of redden het uiteindelijk niet.

Op Sellaband geven artiesten een budget op dat ze nodig  hebben voor een project. Dat kan een album of een promotiebudget zijn. Je kunt als ‘believer’ een aandeel ‘een part’ (of meerdere) kopen om dit doel te helpen bereiken. Als het target wordt gehaald kan de artiest met het geld aan de slag; lukt het niet om dit te halen dan gaat het geld weer naar de geldschieters terug. Denk niet dat je er als investeerder rijk van wordt, want in de meeste gevallen krijg je niet meer dan een t-shirt. Het is eerder uitzondering dan regel dat je meedeelt in de winst. Hind behoort tot de uitzonderingen, omdat ze haar ‘believers’ tot 40% in de eventuele winst laat meedelen. Je zult het dus moeten doen uit liefde voor de muziek of omdat je de desbetreffende artiest wilt steunen. Toen Hind liet weten dat ze het leuk vond om alvast een paar nummers van het nieuwe album te laten horen, was dat meteen een goede aanleiding om hier over te praten.


Waarom heb je besloten om je nieuwe album zelf te gaan financieren?


“Ik wilde geen deal met een platenmaatschappij waarbij ik de zeggenschap over mijn muziek en alles wat daarmee samenhangt voor een belangrijk deel uit handen zou moeten geven. Het gebeurt ook steeds vaker dat je een gedeelte van de inkomsten van bijvoorbeeld optredens moet inleveren. Verder kan het gebeuren dat ze een  dat ze een een deel van de publishing rechten willen hebben, dan blijft er uiteindelijk financieel weinig meer voor je over.” Bovenal wil ik volledige creatieve vrijheid. Ik heb met diverse platenmaatschappijen goede gesprekken gehad, maar ik heb gemerkt dat de meesten volgens een bepaald stramien werken en daar houden ze zich aan. Het lijkt wel alsof ze niet anders kunnen, ondanks alle veranderingen door de komst van het digitale tijdperk. De wereld heeft de hele muziekcollectie op de mp3 speler  staan, maar zij houden vast aan hoe ze het altijd hebben gedaan. Het kwam er dus op neer dat als ik een nieuw album op mijn manier wilde maken, ik het initiatief zelf moest nemen en ook zelf de financiering rond moest krijgen. Mijn manager heeft contact gelegd met de toenmalige directeur van Sellaband, Johan Vosmeijer. Na diverse gesprekken en het maken van een gedegen plan is daar mijn samenwerking met Sellaband uit voort gekomen. Mijn bekendheid kon ik gebruiken om zowel aandacht voor mijn project als voor Sellaband te genereren. Ik stelde me daarmee wel heel kwetsbaar op, want iedereen kon immers zien of ik mijn doel  wel of niet zou halen. Gelukkig was alleen al de uitzending van Pauw en Witteman goed voor meer dan 10.000 Euro.  In slechts 11 dagen haalde ik de benodigde 40.000 euro op.”

Zijn het fans of bekenden, die je dat geld hebben gegeven?


“Nee, de meesten ken ik totaal niet. Het zijn muziekliefhebbers of mensen die inzien dat artiesten het niet makkelijk hebben en ons op deze manier willen steunen. Er zijn er zelfs bij die een paar duizend euro in mijn nieuwe album hebben gestoken!”


Had je dat geld echt nodig; een bekende Nederlander zit toch goed bij kas?


“Dat is ook weer zo’n gek vooroordeel, maar je hebt gelijk, mensen denken dat vaak. Ze hebben er geen idee van wat je moet investeren en uiteindelijk onder de streep overhoudt. Kijk, als je Idols in Amerika wint en je scoort daar een paar dikke hits dan gaat de kassa rinkelen. Dat kun je in dit kleine landje maar beter uit je hoofd zetten. Zeker als je, zoals ik, graag mooie muziek wilt maken.”


Je bent voor de opnames naar London gegaan, waarom ben je niet in Nederland gebleven?


“Met SellaBand had ik afgesproken dat we gebruik zouden maken van hun internationale netwerk en via Adam Sieff, een Engelse A&R manager, kwamen we bij een heel bekende Engelse producer uit. Die is normaal gesproken voor mij niet te betalen. Ik geloof dat hij ruim € 350.000 voor een album vraagt. Op de één of andere manier was hij meteen gefascineerd door mijn wens om Crosspop te maken. Popmuziek waar een vleugje van allerlei stijlen in terugkomt. Van Jazz, Soul, R&B tot aan Flamenco. Als zo iemand dan met jou wil werken is dat natuurlijk een unieke mogelijkheid. Voor mij is Crosspop een levensstijl, waar muziek het belangrijkste onderdeel van is. Zeg maar een mix van verschillende levensstijlen, muziekinvloeden en culturen. Die zou je ook heel goed in een kledinglijn terug kunnen laten komen…”


Een reality programma op TV om je album te promoten, lijkt je dat niet wat?


“Nee joh, dat past helemaal niet bij mij en er zijn er al genoeg van. Dat geldt ook voor de talentenshows, waarbij ik het idee krijg dat het al lang niet meer om de artiest of het talent gaat. De kijkcijfers en het maken van televisie entertainment worden steeds belangrijker. Het zou jammer zijn als daardoor de vakkundige begeleiding of opvang van de deelnemers te kort zou schieten of helemaal wegvalt. Uiteraard spreek ik van tijd tot tijd ex- deelnemers en dan hoor je opmerkingen dat ze het gevoel hebben zonder zwemles in het diepe te zijn gegooid……Wat betreft de promotie van het album ben ik opnieuw bezig om via Sellaband budget los te krijgen.”


Je hebt nu twee nummers als voorproefje laten horen, maar wanneer komt het album uit?


“We hebben de release op 8 oktober gepland. Ik heb onlangs  al een begeleidingsband voor de promotie van het album samengesteld. Verder zijn we ook de mogelijkheden voor een clubtour aan het bekijken en ik zou graag willen optreden op een aantal festivals.”


Je mag de naam van de producer nog niet noemen, waarom niet?


“We zijn contractueel diverse data overeengekomen, waaronder ook de datum van het persbericht waarop ik dat kenbaar mag maken. Daar mag ik dus nog niet over uit de school klappen, hoe moeilijk dat soms ook is.”

Waarom komt het nummer “Don’t leave me behind” nu dan al wel op single uit?

“Dat heeft met het promospel te maken dat straks begint. Dan moet ik ervoor zorgen dat ik zoveel mogelijk aandacht voor mijn nieuwe album weet te krijgen. Een single is daarbij een goed hulpmiddel, omdat je daarmee in diverse radio- en TV programma’s meteen promotie voor het album kunt bedrijven. En in oktober ben ik niet de enige! Traditiegetrouw komen er dan ook diverse andere artiesten met hun nieuwe album.”


Uit de twee nummers die Hind heeft laten horen, maar nog niet helemaal waren afgemixed, trek ik  alvast de conclusie dat er een goed doordacht en goed geproduceerd album aan zit te komen. Een album waar de fans van Hind vol verwachting naar uit kunnen kijken.

Interview: Jakob Hut voor Oranjemuziek.nl

Zie voor meer informatie: www.sellaband.com/hind

Klik hier om naar alle berichten van Hind te gaan.

Klik hier om naar het nieuws van vandaag te gaan.

Klik hier om naar alle columns van Hind op oranjemuziek.nl te gaan.

One Response to “‘CROSSPOP’ HET NIEUWE ALBUM VAN HIND (TUSSEN GELD EN EINDRESULTAAT)”

  1. vuurvogel says : Beantwoorden

    zijn net naar een concert Crosspop geweest van HIND, in een woord……..GEWELDIG !!!
    Wat kan ze mooi en moeiteloos zingen. Echt voor herhaling vatbaar.

Geef een reactie

TOP