Omgang met de media en het pluggen

by / dinsdag, 02 september 2008 / Published in muziekindustrie

In deel 1 van de serie over de muziekindustrie hebben we gesproken over hoe je je kansen kan vergroten om een platencontract in de wacht te slepen. deel 2 van de serie ging over wat je kan tegenkomen bij een platendeal.

Veel artiesten vinden het prachtig om zelf muziek te maken, een productie wordt vaak gemaakt op een zolderkamertje of er wordt door een beginnend artiest een studio ingehuurd.

Het meeste geld wordt dan ook besteed aan een productie en als een platendeal niet direct wil lukken besluiten ze het in eigen beheer uit te brengen (loonpersing). Vaak wordt dan gekeken waar ze de cd het voordeligst kunnen laten persen en doen ze de promotie zelf. Het geld is immers al bijna op… Wij vinden dit niet verstandig en waarom wij dit vinden en wat wij aanraden wat betreft de loonpersing vindt je in deel 4, wat het laatste deel zal worden van de serie over de muziekindustrie.

In dit derde deel komt de omgang met de media aan bod en het pluggen (promoten) van een cd.

Knelpunten persbericht en plug

Als de single er eenmaal is dan komt ook nog de plug bij kijken. Geld voor een plugger is er misschien niet, want een cd maken is nu eenmaal duur. Wij raden aan om wel geld te reserveren voor een plugger.

Je hebt als artiest altijd te maken met de promotie van je cd of je nu een platencontract hebt of dat je alles zelf doet. Je zal ook jezelf moeten blijven promoten.

En een ander punt dat de aandacht verdiend is het persbericht. Wij krijgen zelf voor de site veel persberichten die eigenlijk niet goed gemaakt zijn en dat is vaak een reden om ze niet te plaatsen.

6 Tips voor een betere plug en persbericht

Hoe maak je een persbericht en wat moet je vooral wel en niet doen in de omgang met de media. Hieronder een aantal tips die het je wellicht wat makkelijker kunnen maken.

1. Zet een plugger op je cd

Zoals hier boven al beschreven raden wij aan om er altijd voor te zorgen dat je op je cd een plugger zet. Een plugger is iemand die zorgt dat je cd  bij de radio en/of tv wordt aangeboden. Nu vraag je je wellicht af waarom dat nodig is, want je kan immers zelf wel naar Hilversum rijden? Ja, dat klopt, alleen zullen ze je dat in Hilversum of waar het radiostation of tv zender ook zit niet in dank afnemen. Ze zullen wel vriendelijk blijven maar echt blij worden ze er niet van. Kijk, het is vrij simpel: als elke artiest dat zou doen dan zouden ze de hele dag bezig zijn om artiesten te ontvangen die hun plaatje willen aanbieden. Het werkt eerder tegen je dan dat je er daadwerkelijk wat aan hebt dat je het zelf doet. Een plugger heeft de contacten en brengt je plaat onder de aandacht. Dus wij raden absoluut aan om een plugger te nemen.

oranjemuziek.nl heeft zelf ook een platenlabel: Blue Ocean Records. Klik HIER voor meer info.

2. Begin Lokaal, daarna pas landelijk.

We gaan er dus vanuit dat er een plugger op je cd is gezet. Een klacht die je van artiesten wel hoort is: “Mijn plugger doet het niet goed, want mijn cd word niet op de radio gedraaid”. Nee, dat kan wel kloppen dat de cd niet word gedraaid. Meestal worden alleen de grote artiesten op de playlist (lijst van platen die vaker per week langskomen op een radiostation) gezet en een onbekende artiest komt daar niet makkelijk tussen. Ons advies is dan ook om er voor te zorgen dat eerst de plaat op zoveel mogelijk lokale zenders en regionale zenders gedraaid wordt en pas dan naar de landelijke zenders te gaan. Wat moet een plugger anders zeggen: “ja, leuke plaat?” Als de plaat al airplay heeft op de lokale- en regionale zenders dan wordt het een ander verhaal. Dan zal een plugger zeggen: de plaat wordt al op meer dan 50 lokale radiozenders gedraaid en op 4 regionale zenders. De plaat wordt goed ontvangen. Ik denk dat het wel leuk is om (naam artiest) uit te nodigen voor dit of dat programma. Ga er ook niet direct van uit dat je op de playlist komt. Als je begint, is een los optreden in een landelijk programma al heel wat waard. Wellicht goed om te onthouden: Als je de overkant van de straat nog niet hebt bereikt waarom wil je dan bij wijze van spreken Amerika gaan veroveren. Begin lokaal, regionaal en dan heb je een verhaal om verder te gaan. Niet andersom.

3. Laat je nummer op een OLON CD zetten

Nu weten we wel dat je wanneer je de cd in eigen beheer hebt laten persen je niet de mogelijkheid hebt om 400 singles uit te delen aan lokale radiostations. Dit is één van de redenen waarom wij adviseren om bij het persen niet altijd voor de goedkoopste optie te kiezen. Laat je het persen bij een grote platenmaatschappij dan heb je de mogelijkheid om je nummer op een OLON cd te laten zetten. Dit kost rond de 90 euro. Een OLON cd is een cd van o.a  de Organisatie Lokale Omroepen Nederland. Een platenlabel kan hier voor die ongeveer 90 euro een nummer op laten zetten en 1 x in de maand worden er 400 cd’s naar lokale radiostations gestuurd die lid zijn van De OLON. Daarop staan dan de nieuwste releases van dat moment. Dus dat is relatief voordelig allemaal.

4. Blijf professioneel als je uitgenodigd wordt

Wanneer je wordt uitgenodigd om in een radio of tv programma te komen is dat natuurlijk een fantastisch moment, die je het liefst met zoveel mogelijk mensen wilt delen. Realiseer je dat je in feite met je werk bezig bent en die mensen van de radio of tv ook met hun werk bezig zijn. Neem dus niet je hele familie mee… Ze hebben er bij de radio en tv een hekel aan als de artiest een polonaise van vrienden en familie mee neemt. Die mensen lopen hoe rustig ze ook zijn altijd in de weg. De een moet naar het toilet, iedereen moet koffie etc. Daar hebben die mensen geen tijd voor. Dat werkt alleen maar negatief. Kom of alleen of neem één iemand mee.

5. Hoe de media aan te schrijven

Nu kan je wel een plugger hebben maar je zal ook het nodige zelf moeten doen aan je promotie. Dit natuurlijk altijd in overleg met je plugger. Er zijn voldoende media waar je je product onder de aandacht kan brengen, de lokale krant, internet etc. Die adressen kan je makkelijk achterhalen als je via google zoekt. Je hoeft echt geen adreslijsten te kopen of zoiets. Belangrijk is wel dat je een goed persbericht maakt. Dus niet een mailtje van Hey ik ben Willem ik heb een nieuw plaatje uit kan je me wat aandacht geven.. alle info staat op mijn site. Ja, wat denk je zelf? Wij krijgen heel veel van die berichten maar wij doen er dan niets mee. Bedenk dat het een gunst is als iets wordt geplaatst. Als we dan ook nog alle info op je site moeten gaan opzoeken en een bericht moeten gaan schrijven… Ga er maar van uit dat we dat niet doen. En zo zal het bij vrijwel alle grote muzieksites zijn. Kant en klare persberichten krijgen we de hele dag door. Waarom zouden we dan al die moeite doen? Daar hebben wij en andere sites of kranten geen tijd voor.

6. De opmaak van een persbericht

Wat moet er dan wel en niet staan in een persbricht? Als je nog nooit een persbericht hebt gemaakt is het wellicht verstandig om een kort bericht te maken. Dat is ook beter, want hele lange verhalen worden minder gelezen dan korte berichten. Ook is het belangrijk om te weten dat het over jou moet gaan (in de derde persoon dus), dus niet “Ik heb een nieuwe single uit etc”. Dan moet een site of krant het namelijk gaan herschrijven. Wij kunnen bijvoorbeeld niet neerzetten “Hallo ik ben Willem, ik heb een nieuwe single uit”. Nee wij schrijven: “De artiest Willem heeft een nieuwe single uit”. Verder is het belangrijk om je bij de feiten te houden die belangrijk zijn. Dat jij op nummer 5 in de hitlijst staat van je lokale radiostation dat is voor een site als de onze niet interessant. Onze bezoekers komen overal vandaan en kennen dat station niet. Dus kijk even van te voren waar je het bericht naar toe stuurt en pas het daarop aan. Beter is dus om te melden dat de single goed wordt ontvangen op de ‘diverse lokale radiostations’. Wat ook belangrijk is om het verhaal niet te mooi te maken. Persberichten met om de haverklap de bijvoeglijke naamworden: “geweldige, fantastische, wereldberoemde”, etc worden zelden geplaatst. Dus niet De wereldberoemde zanger Willem heeft de meest fantastische single gemaakt. Ja, sorry dit is onzin. Als je net begint ben je geen wereldberoemde zanger.  Zet ook niet in elke zin een link naar je website, dat vinden sites over het algemeen niet leuk. Kies voor 1 link in het bericht. Of naar je website of naar je de download van de single. Het allerbeste is om dit in een zinnetje onderaan het persbericht te zetten. Dan kan de website zelf bepalen of die de link plaatst of niet en is de kans groter dat je word beloond met een link omdat je het aan hun overlaat. Voeg ook een foto toe van jezelf of de cd in een niet al te groot formaat (anders moeten ze dat weer gaan verkleinen en das is ook weer gedoe). En zet er een noot (onderschrift: voor de redactie / niet voor publicatie) met in ieder geval je e-mail en je telefoon nummer.

In het vierde en laatste deel van deze serie over de muziekindustrie behandelen we de loonpersing ofwel we leggen je uit waar je op moet letten als je een cd uitbrengt in eigen beheer.

Video Blue Ocean Records


Update: Oranjemuziek.nl heeft nu zelf ook een platenlabel. Klik HIER om meer te lezen

©:oranjemuziek.nl

Wil je op de hoogte gehouden worden van updates in onze serie en van alle andere artikelen op deze site? Dan kan je je abonneren op onze webfeed. Dit kan ook via email. We beloven je adres niet te verkopen en je kan je op elk moment afmelden. Rechts onderin vind je de opties om je te abonneren.

6 Responses to “Omgang met de media en het pluggen”

  1. Henk oostenrijk says : Beantwoorden

    Mijn collega heeft een geweldig nummer opgenomen : https://m.youtube.com/watch?v=1Q3iQuZyJlw

    Wat is de beste manier om dit te pluggen ?

  2. bryan says : Beantwoorden

    geachte heer/mevr.
    ik zou graag wat meer info willen over het vinden van goede internationale plugers. (pop – dance)
    hoop dat u me hiermee van dienst kan zijn.
    b.v.d

  3. Dan kan je het beste even mailen.

  4. wij zouden graag meer info willen hebben over het werven van pluggers voor ons exclusieve Album (R&B)…

    Mvg
    Roscoe jozefzoon
    namens One-J
    06-45352557

Geef een reactie

TOP