Een platencontract bemachtigen, hoe doe ik dat?

by / maandag, 04 augustus 2008 / Published in muziekindustrie

In het eerste deel van deze serie over de Nederlandse muziekindustrie wordt gesproken over het pad naar het platencontract toe. De valkuilen en misvattingen worden behandeld en er wordt uitgelegd wat je kan doen om de kans op een platencontract te vergroten. Onderaan vind je een telefoonnummer als je hulp nodig hebt.

Hoe werkt het krijgen van een platencontract niet?

In televisieseries is vaak te zien hoe een beginnende artiest een demo opstuurt naar een platenmaatschappij, de platenbaas dan vrijwel meteen enthousiast is, er wordt een groot bedrag geïnvesteerd in de artiest en die wordt vervolgens een megaster!

Veel artiesten denken dat dit gebaseerd is op werkelijkheid. Dus ze maken een goedkope demo (voorbeeldband) en sturen die dan naar een platenlabel. Ze hopen dan dat daar een suikeroom zit die met hun de studio in duikt, een cd uitbrengt met videoclip en die zorgt dat de plaat op de radio en de tv komt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je kan er beter vanuit gaan dat dit niet gaat lukken! En tegen alle artiesten die denken dat ze die ene uitzondering zijn, moeten we toch zeggen: Kijk eens goed in de spiegel naar jezelf en wees reëel. Die kans is nihil. (sorry!)

Investering versus opbrengsten

Er worden in deze tijd nauwelijks meer cd’s verkocht. Zelfs bekende artiesten hebben de grootste moeite om een label te vinden. Vaak investeren ze zelf in hun product. Waarom zou een platenlabel dan gaan investeren in een onbekende artiest, die nog helemaal geen afzetmarkt heeft, behalve die paar vrienden en familieleden die de cd kopen (als ze dat al doen). Daar gaat een platenmaatschappij niet in investeren.

Het argument wat onbekende artiesten ook wel eens gebruiken is: “Ja, maar dit is een hit en ik weet zeker dat als het uitgebracht zou worden, dat er veel van verkocht wordt”. “Nou als je daar zo zeker van bent, waarom breng je het zelf dan niet uit?” zal het antwoord van de platenmaatschappij waarschijnlijk zijn. “Ga naar de bank, leen een bedrag en breng de plaat zelf uit”.

We denken alleen wel dat je je geld dan kwijt bent.

Tja, wellicht valt dit allemaal een beetje tegen, vooral als je bekend wilt worden en je was net van plan een demo op te sturen naar een platenlabel als je dit leest…  Je hoeft je hierdoor niet uit het veld te laten slaan, maar de platenmaatschappij als suikeroom bestaat niet.

Je zal je afvragen inmiddels, hebben jullie ook nog wat positiefs te melden?

Wat kan je dan wel doen? 7 tips

De werkelijkheid veranderen kunnen we niet en het is nou eenmaal zo dat maar een enkeling doorbreekt in dit vak. Maar hier volgen wat praktische tips met wat je kunt doen om je kansen te vergroten.

1. Zorg dat je nummer uniek is

Als je een liedje hebt en je gaat het opnemen, zorg dan dat het uniek is in zijn soort. “Ik hou van jou, ik blijf je trouw” of varianten daarop, daar komt half Nederland al mee (ja echt!) en daar zit geen platenbaas op te wachten.

2. Maak een kant en klare productie

Maak geen demo, maar een kant en klare productie. Wil je iets uitbrengen dan zal je ook zelf moeten investeren. Houd er wel rekening mee dat het een goede productie moet zijn, want anders kan je niet concurreren met je collega’s. Dat kost geld en dat maakt het ook moeilijk. In de meeste gevallen ben je dat geld gewoon kwijt. Dus zoek goed uit waar je de beste productie kan laten maken voor een leuk bedrag. Alleen een demo maken, raden we niet aan. We begrijpen dat de kosten dan lager zijn maar labels krijgen zoveel kant en klare producties aangeboden dat een demo meestal al direct afvalt.

3. Reserveer geld voor de mix

Houd wat geld achter de hand. Stel dat een platenmaatschappij iets wil uitbrengen, maar de mix moet over dan zal je die studiokosten ook weer moeten betalen.

4. Keuze platenmaatschappij

Als alles klaar is, kan je een platenmaatschappij gaan benaderen. Zoek eerst goed uit in welk genre een platenlabel werkzaam is. Het heeft geen zin om een carnavalsplaat te sturen naar een Rap- en Hiphoplabel. Een lijst van de platenlabels Nederlandse industrie 2010 kan je vinden op deze site.

5. Artist & Repertoire Manager

Nadat je een lijst met potentiële platenlabels hebt gemaakt, adviseren we je eerst te gaan bellen met de A&R manager van het label (A&R = Artist & Repertoire). Zeg in het kort dat je een kant en klare productie hebt gemaakt en dat je die wilt aanbieden. Je vraagt dan met wie je hebt gesproken en hoe ze het aangeleverd willen hebben (cd of on-line).

6. Aanlevering nummer

Stel dat ze gewoon een cd willen hebben. In dat geval stuur je dat naar de contactpersoon en op de cd zet je de gegevens van het nummer. Eventueel de tekstschrijver en componist, maar vooral je eigen gegevens. Naam, adres en woonplaats etc.., doe daar ook een duidelijke biografie bij en een recente foto (en geen grappige familiefoto bij de kerstboom of iets dergelijks..) Vragen ze of je het wil mailen dan maak je van de cd natuurlijk een mp3 en verder zet je alles in de email. Belangrijk is wel dat je de mp3, biografie en foto gewoon meestuurt en niet enkel een zinnetje dat alles op je website te vinden is! Daar heeft een A&R manager geen tijd voor en geen zin in. Ga er maar van uit dat hij of zij te lui is om naar je site te gaan.

7. Nabellen

Daarna wacht je twee of drie dagen en dan bel je je contactpersoon op. Je vraagt of ze alles hebben ontvangen. Het kan zijn dat ze het al gehoord hebben en dat ze het meteen afwijzen, dan vraag je de reden waarom ze het hebben afgewezen, zodat je later daar weer wat mee kan. Hebben ze het nog niet gehoord, dan probeer je het een week of twee later nog eens. Hoor je op een gegeven moment echt niets meer dan kan je er wel vanuit gaan dat er geen interesse is.

Als je geluk hebt, heeft een platenlabel wel interesse. Wat je dan kan verwachten en wat je wel en niet moet doen bespreken we de volgende keer.

Mocht er niemand interesse hebben in je product dan zal daar wel een reden voor zijn en kan je beter stoppen met die productie. Heb je zelf heel veel vertrouwen in het product, dan kan je altijd een loonpersing doen. Een loonpersing is dat je het zelf laat persen bij een platenlabel of fabriek maar dan betaal je alles dus zelf, ook de kosten van de cd, de distributie en de plug (promotie).

Lees in deel 2 meer over de deal die eventueel gesloten wordt.

 

Update: Oranjemuziek.nl heeft nu zelf ook een platenlabel Blue Ocean Records. Klik HIER om meer te lezen of bel 06-21414671

©:oranjemuziek.nl

Wil je op de hoogte gehouden worden van updates in deze serie en van alle andere artikelen op deze site? Dan kan je je abonneren op onze webfeed. Dit kan ook via email. We beloven je adres niet te verkopen en je kan je op elk moment afmelden. Rechts onderin vind je de opties om je te abonneren.

TOP